Cisza jest ważna. I potrzebna nam wszystkim!

Przez cały dzień dziecko jest bombardowane rozmaitymi dźwiękami. Zresztą my-dorośli, także… Przeraża nas to jak bardzo jesteśmy zależni od technologii, bez względu na to czy mówimy o telefonie komórkowym, tablecie, komputerze, telewizorze, radio. Hałas stał się normą w życiu naszym i naszych dzieci. Dlatego tak ważne jest, by móc czasem się odłączyć od zewnętrznej stymulacji i usłyszeć swój głos wewnętrzny.

Dzieci są uzależnione od hałasu

I to do tego stopnia, że kiedy nagle zrobi się absolutnie cicho, w dziecku pojawia się uczucie niepokoju. Po prostu to nieznana dla niego sytuacja. Bo ilu z nas zaraz po wejściu do mieszkania od razu włącza radio czy tv? Albo po wejściu do auta nerwowo zaczynasz zlokalizować swój telefon… To, czego naprawdę potrzebujemy, to trochę czasu, a nie czas … Potrzebujemy odrobiny spokojnego czasu, aby wsłuchać się we własne myśli. To samo oczywiście dotyczy naszych dzieci! Z tym, że różnica polega na tym, że dziecko nie zna narzędzi, dzięki którym poradzi sobie ze swoimi emocjami. Potrzebuje pomocy. Warto zaznaczyć, że mózg dzieci nadal jest w fazie rozwoju, a nadmiar zewnętrznych stymulacji skutecznie mu ten rozwój utrudnia.

Cisza uzdrawia

Zabrzmi to niczym religia wschodnia, ale tak jest – cisza uspokaja, koi, karmi duszę, wyzwala indywidualizm. I tego bycia w ciszy można się nauczyć. Oto 4 kroki do tego, by odkryć w sobie wewnętrzny spokój:

jasne ustalenie zasad – przed podjęciem jakichkolwiek działań wytłumacz dziecku co i po co robicie. Wytłumacz maluchowi, czego możecie oczekiwać po takich ćwiczeniach.

spójność –  najlepszym sposobem na zmianę starego nawyku i stworzenie nowego zwyczaju jest spójność, dalsze obserwacje, pozytywne opinie i pozytywne wzmocnienie.

bądź tym, kogo chcesz zobaczyć – dziecko to świetny obserwator, który w dodatku często naśladuje zachowania rodziców. Ono powinno pozwolić się prowadzić rodzicowi – to po prostu leży w jego naturze.

 

 

wyjaśnij dziecku znaczenie potrzeby wycieszenia– aktywna komunikacja i aktywne słuchanie pomaga dziecku zrozumieć zalety spokoju. Jeśli komunikujesz się mądrze z dzieckiem, będzie bardziej skłonne do współpracy.

właściwe oddychanie – to klucz do spokoju. Oddech pomaga uspokoić umysł w sytuacjach stresowych, wzmacnia go, poprawia pamięć, pozwala na dłużej przechowywać obrazy. Warto regularnie ćwiczyć głębokie, powolne oddychanie.

baw się – nie można być śmiertelnie poważnym, trzeba podejść do wyciszenia… z humorem. Naucz swoje dziecko jak kontrolować i używać umysłu, by w ten sposób wykorzystać jego potencjał. Fajnym miejscem na ćwiczenia jest natura – las, park, jezioro. Warto pokazać dziecku jak ważny jest kontakt z naturą, bo ona potrafi nas bardzo wiele nauczyć.

bądź empatyczny – zapytaj dziecko o zdanie. Porozmawiajcie o tym, co się dzieje, kiedy długo korzystać z mediów, jak to wpływa na waszą kondycję psychiczną i fizyczną. porozmawiajcie o tym, dlaczego warto znaleźć sposób na wyciszenie i oderwanie się od zewnętrznych stymulacji. Aktywnie słuchaj dziecka, nie oceniaj. Jeśli na  jakiejś płaszczyźnie nie znajdujecie porozumienia – odpuśćcie na kilka dni. Za jakiś czas wróćcie do tematu na nowo.