Koncentracja u dziecka – zabawy

by

8 zabaw doskonalących koncentrację u dziecka.

Zauważyliście, że dziecko nie potrafi skupić się na czynności, którą wykonuje, bawi się najwyżej kilkadziesiąt sekund, jest rozkojarzone, czasem nawet zagubione?

Być może ma trudności w skoncentrowaniu się. Na szczęście koncentrację można ćwiczyć. I może być to bardzo ciekawa terapia, bo oparta na zabawie.

Co to jest koncentracja?

Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na zadaniu. Pozwala na szybkie i efektywne przyswajanie wiedzy. W odniesieniu do osób dorosłych o koncentracji możemy mówić w dużym wymiarze czasowym – nawet do kilku godzin. Natomiast małe dzieci koncentrują się przez… kilka minut! Przedszkolak powinien umieć koncentrować się od trzech do pięciu minut. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym – 10-15 minut. To niedługi czas, dlatego często zdarza się, że zwyczajnie przegapiliśmy moment, w którym dziecko jest skoncentrowane na zadaniu. Warto też wspomnieć o „sposobie” koncentracji, ponieważ jeśli dziecko jest z natury aktywne to i w taki aktywny sposób będzie się koncentrowało. Czyli podczas wykonywania „zadania” będzie biegać, machać kończynami czy się bujać, ale wykona zadanie – oznacza to, że właśnie w taki sposób się skoncentrowało na nim. Co ciekawe, skupienia można się nauczyć – to kwestia treningu.

Bez koncentracji zapamiętanie czegokolwiek jest praktycznie niemożliwe, dlatego warto podczas wspólnej zabawy z dzieckiem ćwiczyć koncentrację. Oto kilka pomysłów na ćwiczenia:

Głuchy telefon – świetna zabawa, której celem jest powtarzanie dokładnie tego, co się usłyszało.

Porównywanie – polega na wychwytywaniu różnic np. na obrazku albo w ciągu cyfr, słów.

Memory – polega na łączeniu w pary i zapamiętywaniu położenia poszczególnych obrazków.

Magiczne rysowanie – dziecko kładzie się na brzuch lub siada na podłodze, a druga osoba rysuje palcem po jego plecach. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jaki rysunek powstał na jego plecach.

Co jest na rysunku? – pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy by przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne pytania dotyczące tego co znajdowało się na obrazku.

Ręce rysują – zadanie polega na równoczesnym rysowaniu obiema rękami. Dziecko bierze w dłonie kredki, ma przed sobą kartkę i do dzieła!

Lubię ósemkę – dziecko stoi lub siedzi. Wyciąga lewą rękę do przodu i wyobraża sobie, że na podłodze widzi cyfrę osiem. Zaczyna powoli i starannie wodzić palcem po jej śladzie, może robić to także na kartce papieru, piasku, tablicy. Wzrok powinien wodzić za kciukiem. Pracują tylko oczy – szyja i głowa są rozluźnione, ale nieruchome. Ćwiczenie należy wykonać wolno i świadomie, ruch ręki powinien być płynny. Ćwiczenie należy wykonać 3 – 7 razy jedną ręką, tyle samo drugą ręką i tyle samo przy złączonych dłoniach – dzięki temu nastąpi synchronizacja obu półkul mózgowych, co zwiększy koncentrację.

Moja ulubiona litera… – ćwiczenie dla starszaka. W tekście ulubionej bajki dziecko zaznacza ustaloną literę, np. „k”.