ikonka z dzieckiem i wyodrębionym mózgiem

Mindfulness, czyli uważność. Po co nam uważność?

Dziś słowo o pewnym terminie, który z pewnością obił Wam się o uszy –  mindfulness, a po polsku uważność.  Co to znaczy być uważnym? I po co nam uważność w życiu? Przeczytajcie!

Mindfulness to szczególny rodzaj uwagi – świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę

Powiecie : „żadna filozofia” – każdy z nas wie o tym, że celebrowanie „tu i teraz” jest ważne. Jednak w pędzącym życiu po prostu nie starcza nam czasu na skupianie się na tym, co jest teraz i prze to wiele cennych chwil przelatuje nam przez palce. Mindfulness pomaga rozwijać w sobie umiejętność całkowitego skupienia uwagi na tym, co dzieje się tu i teraz. Obejmuje doznania, myśli, emocje, oceny. Taka postawa wpływa na lepszy kontakt ze swoim ciałem i umysłem, pozwala zajrzeć w głąb siebie. Brzmi trochę magicznie, bo trochę magii w tym jest. 

kamienie na wodzie

Uważność to praktyka uniwersalna 

Może korzystać z niej każdy, także dzieci, zwłaszcza w sytuacjach stresujących, kiedy życie płynie w szybkim tempie.

Co nam daje? Po co nam uważność? Otóż:

  • pomaga dbać o zdrowie – i tu objawia się magia uważności – ona pomaga łagodzić ból pleców, szyi, bóle mięśni to powszechne dolegliwości, które dotykają coraz młodszych ludzi. Być może dlatego ludzie medytujący, praktykujący jogę cieszą się lepszym zdrowiem niż ludzie bez takich doświadczeń. 
  • poprawia kondycję mózgu – dzięki uważności lepiej myślimy, bardziej świadomie, dzięki czemu podejmujemy dobre decyzje. Ludzie medytujący mają sprawniej działające mózgi, które są w stanie szybciej przetwarzać informacje, krócej myśleć o ostatnich wydarzeniach, szczególnie tych mogących zakłócić pozytywne myślenie. 
  • sprawia, że czujemy się lepiej – uważność pozwala zachować czujność i pozwala zbudować „pancerz psychiczny”.
  • buduje w nas wrażliwość i empatię – nie to, że jej w sobie nie mamy, ale coraz częściej ją wyłączamy. I znów kluczem jest medytacja, bo nawet krótka pozwala zwiększyć poziom współczucia o 50%.
  • zwiększa zakres i ostrość uwagi – zwiększenie koncentracji i uwagi przez uwolnienie umysłu od rozproszenia sprawia, że ludzie stają się bardziej świadomi swojej postawy, poprawnie oddychają.
  • wyzwala kreatywność – dwa główne czynniki, które determinują poziom kreatywności to: myślenie rozbieżne (generowanie pomysłów) oraz myślenie zbieżne (połączenie pomysłów w jedną genialną koncepcję). Medytacja korzystnie wpływa na te dwa rodzaje myślenia, dzięki czemu ludzie stają się twórczy.
  • zmniejsza poczucie samotności – dotyczy to szczególnie osób starszych, a to istotne, ponieważ zmniejszenie poczucia samotności w połączeniu ze zwiększoną empatią i odpornością na negatywne myśli może prowadzić do bardziej szczęśliwego życia, pełnego bogatych treści.