Przykładowy plan dnia
by
Zabawa w domu nigdy nie zastąpi zajęć na sali pod okiem wyspecjalizowanej osoby, jednak proces terapii można wspierać w domowym zaciszu, przyspieszając jej efekty. Dlatego dzisiaj zamieszczamy dla Was przykładowy plan dnia wspomagający u Waszych dzieci procesy integracji sensorycznej.
Ramowy- przykładowy plan dnia dla dzieci wspomagający procesy integracji sensorycznej
Rano:
– zawijanie dziecka ciasno w koc, kołdrę lub materac połączone z dociskiem na plecy, pośladki, uda, łydki i stopy- po 10 sekund na każdą część ciała
Przed południem:
– aktywność ruchowa (po jednym zadaniu na ruch góra- dół, rotacyjny i liniowy) i dwa ćwiczenia z obszaru dysfunkcji SI
– zabawy materiałami taktylnymi typu ciastolina, plastelina, masa solna, kasza manna, kisiel, farby do malowania palcami
Po południu:
– aktywność ruchowa (po jednym zadaniu na ruch góra- dół, rotacyjny i liniowy) i dwa ćwiczenia z obszaru dysfunkcji SI
– zabawy materiałami taktylnymi typu ciastolina, plastelina, masa solna, kasza manna, kisiel, farby do malowania palcami
W ciągu dnia:
– zapewnić dziecku dużo aktywności ruchowych ( np. plac zabaw, gra w piłkę, rower)
Wieczorem:
– aktywność ruchowa- ruch liniowy
– w trakcie kąpieli masaż ciała różnymi fakturami (gąbki, myjki, szczoteczki o różnej fakturze), mocne wycieranie dziecka szorstkim ręcznikiem
– masaż ciała
Przykładowe aktywności ruchowe
Ruch góra- dół:
– skakanie w różnych kierunkach (przód, tył, w prawo, w lewo); dorosły trzyma kartonik ze strzałką- dziecko skacząc obserwuje strzałkę i skacze zgodnie z jej położeniem
– odbijanie się na piłce z uszami
– szybkie stawanie na palcach i opadanie
– szybkie kucanie i wstawanie
– skakanie na trampolinie
Ruch rotacyjny:
– turlanie się po dywanie połączone z zadaniem (np. przenoszenie drobnych zabawek do celu, zbieranie elementów układanki lub klocków po każdym obrocie, turlanie się po poduszkach o różnych fakturach rozłożonych na dywanie)
– kręcenie się w siadzie na kocyku na śliskiej podłodze (dorosły prezentuje dziecku wyrazy lub cyfry rzymskie, dziecko odczytuje je)
– podawanie sobie piłki w różnych kierunkach, stojąc przodem i tyłem do siebie
– obracanie się na fotelu obrotowym (2-3 obroty w jedną stronę, zatrzymanie i obroty w przeciwną stronę)
Ruch liniowy:
– bujanie się na piłce do przodu i do tyłu leżąc na brzuchu i na plecach
– ciągnięcie dziecka na kocu
– szybkie maszerowanie do przodu i do tyłu
– huśtanie się na huśtawce
Przykładowe zabawy z obszaru dysfunkcji SI:
– przed lustrem naśladowanie i odtwarzanie sekwencji ruchów (np. podskok, obrót, przysiad)
– odpychanie się od siebie dłońmi, plecami, stopami
– przeciąganie liny
– odtwarzanie układów elementów z klocków lub zabawek
– na niestabilnej powierzchni (np. na dużej poduszce, pompowanym materacu) utrzymanie ciała w danej pozycji, np. w klęku podpartym, klęku prostym, na jednej nodze, dorosły delikatnie porusza poduszką
– odtwarzanie w materiale sypkim (kasza, groch, ryż) wzorów, liter, cyfr
– przypinanie klamerek do wskazanych przez dorosłego części ubrania, prowokowanie sytuacji przekraczania linii środkowej ciała, zawieszanie prania, przypinanie klamerek do liny
– w leżeniu na plecach: toczenie stopami po ścianie piłek (różna wielkość i faktura) do góry i na dół
– poruszanie się wg instrukcji: dwa kroki w prawo, jeden do przodu i trzy w lewo/ gra „Twister”
– rzuty celownicze, np. do kosza, do pojemnika, uderzanie wiszącej piłki lub balonu rakietką,
-gra w kręgle
– dociskanie części ciała do podłoża, przenoszenie ciężkich przedmiotów
– ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach; toczenie się w różnych kierunkach po różnych powierzchniach (materace, dywan); podskoki, obroty i kontrolowane upadki na materac;
– zawijanie dziecka w koc, folię z pęcherzykami lub karimatę z dociskaniem pleców, pośladków, rąk i nóg;
-zabawy ciastoliną, masą solną, gliną itp.;
– chodzenie na czworakach po miękkich powierzchniach, np. po dmuchanym materacu;
– dotykanie wskazanych części ciała podczas stania na mało stabilnej powierzchni, stanie w pozycji bociana i jaskółki,
– chodzenie w różnych kierunkach z woreczkiem na głowie,
– chodzenie po linie do przodu i do tyłu, z obrotem, chodzenie po ósemce itp.
– podskoki obunóż, skoki na jednej nodze, zabawy zwinnościowe z liną
– czołganie się w przód i w tył, chód kraba (w podporze tyłem).
– zabawy z chorągiewkami w obu rękach, dotykanie na zmianę lewą ręką prawego kolana i prawą lewego kolana, analogicznie dotykanie łokciem do kolona w leżeniu na plecach lub dłonią pięty stojąc, na czworakach unoszenie prawej nogi i lewej ręki, przeskakiwanie z nogi na nogę.
– kształtowanie odruchu obronnego: popychanie na boki siedzącego dziecka, aby doprowadzić je do podparcia, przepychanki prowadzące do asekuracyjnego podparcia.
– kierowanie do dziecka krótkich jasnych komunikatów i przeplatanie przekazu werbalnego innymi aktywnościami.
– zachęcanie dziecka do nazywania wykonywanej czynności, nazywania przedmiotów w celu usprawniania narządu artykulacyjnego oraz wzbogacania słownika dziecka.
- Krótkie, proste polecenia.
- Robimy zadanie od początku do końca.
- Przygotowujemy z dzieckiem plan dnia- krótko co teraz co potem i staramy się go trzymać- w planie dnia również swobodna zabawa dla dziecka a mama np. w tym czasie gotuje, sprząta.
- Uporządkowane otoczenie- zabawki pochowane, jak najmniej „rozpraszaczy” dookoła. Telewizor, laptop czyli oglądanie bajek tylko określony czas poza tym wyłączone.