Przykładowy plan dnia

by

Zabawa w domu nigdy nie zastąpi zajęć na sali pod okiem wyspecjalizowanej osoby, jednak proces terapii można wspierać w domowym zaciszu, przyspieszając jej efekty. Dlatego dzisiaj zamieszczamy dla Was przykładowy plan dnia wspomagający u Waszych dzieci procesy integracji sensorycznej.

Ramowy- przykładowy plan dnia dla dzieci wspomagający procesy integracji sensorycznej

Rano:

– zawijanie dziecka ciasno w koc, kołdrę lub materac połączone z dociskiem na plecy, pośladki, uda, łydki i stopy- po 10 sekund na każdą część ciała

Przed południem:

– aktywność ruchowa (po jednym zadaniu na ruch góra- dół, rotacyjny i liniowy) i dwa ćwiczenia z obszaru dysfunkcji SI

– zabawy materiałami taktylnymi typu ciastolina, plastelina, masa solna, kasza manna, kisiel, farby do malowania palcami

Po południu:

– aktywność ruchowa (po jednym zadaniu na ruch góra- dół, rotacyjny i liniowy) i dwa ćwiczenia z obszaru dysfunkcji SI

– zabawy materiałami taktylnymi typu ciastolina, plastelina, masa solna, kasza manna, kisiel, farby do malowania palcami

W ciągu dnia:

– zapewnić dziecku dużo aktywności ruchowych ( np. plac zabaw, gra w piłkę, rower)

Wieczorem:

– aktywność ruchowa- ruch liniowy

– w trakcie kąpieli masaż ciała różnymi fakturami (gąbki, myjki, szczoteczki o różnej fakturze), mocne wycieranie dziecka szorstkim ręcznikiem

– masaż ciała

Przykładowe aktywności ruchowe

Ruch góra- dół:

– skakanie w różnych kierunkach (przód, tył, w prawo, w lewo); dorosły trzyma kartonik ze strzałką- dziecko skacząc obserwuje strzałkę i skacze zgodnie z jej położeniem

– odbijanie się na piłce z uszami

– szybkie stawanie na palcach i opadanie

– szybkie kucanie i wstawanie

– skakanie na trampolinie

Ruch rotacyjny:

– turlanie się po dywanie połączone z zadaniem (np. przenoszenie drobnych zabawek do celu, zbieranie elementów układanki lub klocków po każdym obrocie, turlanie się po poduszkach o różnych fakturach rozłożonych na dywanie)

– kręcenie się w siadzie na kocyku na śliskiej podłodze (dorosły prezentuje dziecku wyrazy lub cyfry rzymskie, dziecko odczytuje je)

– podawanie sobie piłki w różnych kierunkach, stojąc przodem i  tyłem do siebie

– obracanie się na fotelu obrotowym (2-3 obroty w jedną stronę, zatrzymanie i obroty w przeciwną stronę)

Ruch liniowy:

– bujanie się na piłce do przodu i do tyłu leżąc na brzuchu i na plecach

– ciągnięcie dziecka na kocu

– szybkie maszerowanie do przodu i do tyłu

– huśtanie się na huśtawce

Przykładowe zabawy z obszaru dysfunkcji SI:

– przed lustrem naśladowanie i odtwarzanie sekwencji ruchów (np. podskok, obrót, przysiad)

– odpychanie się od siebie dłońmi, plecami, stopami

– przeciąganie liny

– odtwarzanie układów elementów z klocków lub zabawek

– na niestabilnej powierzchni (np. na dużej poduszce, pompowanym materacu) utrzymanie ciała w danej pozycji, np. w klęku podpartym, klęku prostym, na jednej nodze, dorosły delikatnie porusza poduszką

– odtwarzanie w materiale sypkim (kasza, groch, ryż) wzorów, liter, cyfr

– przypinanie klamerek do wskazanych przez dorosłego części ubrania, prowokowanie sytuacji przekraczania linii środkowej ciała, zawieszanie prania, przypinanie klamerek do liny

– w leżeniu na plecach: toczenie stopami po ścianie piłek (różna wielkość i faktura) do góry i na dół

– poruszanie się wg instrukcji: dwa kroki w prawo, jeden do przodu i trzy w lewo/ gra „Twister”

– rzuty celownicze, np. do kosza, do pojemnika, uderzanie wiszącej piłki lub balonu rakietką,

-gra w kręgle

– dociskanie części ciała do podłoża, przenoszenie ciężkich przedmiotów

– ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach; toczenie się w różnych kierunkach po różnych powierzchniach (materace, dywan); podskoki, obroty i kontrolowane upadki na materac;

– zawijanie dziecka w koc, folię z pęcherzykami lub karimatę z dociskaniem pleców, pośladków, rąk i nóg;

-zabawy ciastoliną, masą solną, gliną itp.;

– chodzenie na czworakach po miękkich powierzchniach, np. po dmuchanym materacu;

– dotykanie wskazanych części ciała podczas stania na mało stabilnej powierzchni, stanie w pozycji bociana i jaskółki,

– chodzenie w różnych kierunkach z woreczkiem na głowie,

– chodzenie po linie do przodu i do tyłu, z obrotem, chodzenie po ósemce itp.

– podskoki obunóż, skoki na jednej nodze, zabawy zwinnościowe z liną
– czołganie się w przód i w tył, chód kraba (w podporze tyłem).

– zabawy z chorągiewkami w obu rękach, dotykanie na zmianę lewą ręką prawego kolana i prawą lewego kolana, analogicznie dotykanie łokciem do kolona w leżeniu na plecach lub dłonią pięty stojąc, na czworakach unoszenie prawej nogi i lewej ręki, przeskakiwanie z nogi na nogę.

– kształtowanie odruchu obronnego: popychanie na boki siedzącego dziecka, aby doprowadzić je do podparcia, przepychanki prowadzące do asekuracyjnego podparcia.

– kierowanie do dziecka krótkich jasnych komunikatów i przeplatanie przekazu werbalnego innymi aktywnościami.

– zachęcanie dziecka do nazywania wykonywanej czynności, nazywania przedmiotów w celu usprawniania narządu artykulacyjnego oraz wzbogacania słownika dziecka.

  1. Krótkie, proste polecenia.
  2. Robimy zadanie od początku do końca.
  3. Przygotowujemy z dzieckiem plan dnia- krótko co teraz co potem i staramy się go trzymać- w planie dnia również swobodna zabawa dla dziecka a mama np. w tym czasie gotuje, sprząta.
  4. Uporządkowane otoczenie- zabawki pochowane, jak najmniej „rozpraszaczy” dookoła. Telewizor, laptop czyli oglądanie bajek tylko określony czas poza tym wyłączone.