mała dziewczynka bawi się na podłodze

Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka – ile ich jest?

Pierwsze 12 miesięcy życia dziecka to czas dynamicznego rozwoju. Już nigdy w tak krótkim czasie mózg dziecka oraz ciało nie będą rozwijały się tak intensywnie. Warto wiedzieć o tym okresie jak najwięcej, by wspierać swoje dziecko.

Niemowlę przechodzi przez siedem skoków rozwojowych

Każdy z nich trwa od kilku dni do nawet kilku tygodni. Każdy skok jest nieco dłuższy od poprzedniego. W tym szczególnym czasie dziecko jeszcze bardziej intensywnie niż zwykle odbiera bodźce i musi sobie z nimi poradzić. Po pewnym czasie, różnym u każdego dziecka, maluch zdobywa nowe umiejętności, a rodzice muszą ten czas przetrwać.

Sygnały, że skok rozwojowy jest blisko:

  • rozdrażnienie, marudzenie, niepokój
  • trudności w zasypianiu, częste wybudzanie się
  • mniejszy niż zazwyczaj apetyt
  • zwiększona potrzeba bliskości
  • większa częstotliwość płaczu.

Harmonogram skoków:

pierwszy – ok. 5 tygodni po urodzeniu. Po czym poznać skok? Dziecko, które przez pierwsze tygodnie głównie tylko jadło i spało, po przebudzenie staje się nieco bardziej aktywne i ciekawe. Często potrafi już na kilka sekund skupić się na kontrastowej zabawce czy twarzy rodzica. Ten skok sprawia, że dziecko staje się bardziej świadome w odbieraniu bodźców słuchowych, dźwiękowych, zapachowych. Możemy dotrzeć też pierwszy uśmiech, pojawiają się też łzy. Układ pokarmowy zaczyna lepiej pracować – maluch mniej ulewa.

drugi – ok. 7-9 tygodni po urodzeniu. Ledwo przeżyliśmy pierwszy, już jest czas na kolejny, podczas którego ważne okazują się być rytuały, np. kąpiel, sen. Maluch odkrywa, że ma kończyny! Zaczyna trenować swój głos – wydaje różnego rodzaju dźwięki. Już wyraźniej widzi twarze i lubi się im przyglądać. W czasie trwanie tego skoku dziecko zaczyna też podnosić główkę.

trzeci – ok. 11-12 tydzień po urodzeniu. Maluch staje się spostrzegawczy, rozróżnia głosy, natężenie światła. Wodzi wzrokiem za kontrastową zabawką i pojawiają się pierwsze próby wkładania wszystkiego do buzi. Dziecko próbuje też przemieszczać się, leżąc na kocyku podejmuje próby odpychania się od podłoża. Daje też wiele powodów do uśmiechu swoim opiekunom, kiedy puszcza bąble ze śliny i wydaje głośne dźwięki.

czwarty – ok. 14-19 tygodni po urodzeniu. Już trwa zdecydowanie dłużej niż poprzednie. Dziecko świadomie zaczyna wykonywać jakąś czynność, bo wie, co nastąpi potem, np. upuszcza zabawkę i wie, że mama ją podniesie. Powstają też pierwsze sylaby, np. mamama, bababa, dadada. Dziecko staje się też coraz bardziej sprawne fizycznie, robi pierwsze przewroty z brzuszka na plecy i odwrotnie,  podejmuje pierwsze próby czworakowania i  interesuje się odbiciem w lustrze.

Zabawy rodzeństwa

piąty – ok. 22-26 tygodni po urodzeniu. Około szóstego miesiąca życia dziecko zaczyna widzieć i rozumieć związki między ludźmi. Rozpoznaje członków rodziny i znajomych, dlatego nie obdarza już uśmiechem każdego – staje się nieufne. Pojawia się lęk separacyjny. Dziecko lubi wkładać i wyjmować przedmioty np. z pudełka, i potrafi machać na pożegnanie (i nie tylko). Z uporem maniaka zdjemuje skarpety i buciki. Podejmuje pierwsze próby samodzielnego siadania.

szósty – ok. 33-37 tydzień po urodzeniu. Między dziewiątym a dziesiątym miesiącem sposób myślenia dziecka zaczyna być podobny do sposobu rozumowania dorosłych. Dziecko rozumie nazwy przedmiotów i lubi rozbierać rzeczy na części, aby je zbadać. Potrafi pokazywać przedmioty, osoby, zwierzęta, kształty na obrazkach. Lubi przyglądać się swojemu odbiciu w lustrze.

siódmy – ok. 41-46 tydzień po urodzeniu. Dziecko zaczyna się interesować zabawkami, szczególnie takimi gdzie trzeba dopasować elementy, można je wrzucać, np. sorter, klocki. Powtarza słowa i odgłosy zwierząt, próbuje naśladować czynności domowe wykonywane przez rodziców. Prawie roczny maluch świadomie i zdecydowanie używa słowa “nie”. Dziecko zaczyna podejmować próby chodzenia, dlatego lubi się wspinać, schodzić tyłem z kanapy.

Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, dlatego powyższe okresy są umowne. Jeśli rodzice zauważą jakieś odstępstwa, nieprawidłowości to warto, by skontaktowali się w pierwszej kolejności z pediatrą, a w razie potrzeby specjalistą, np. terapeutą.

2 myśli w temacie “Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka – ile ich jest?

Możliwość komentowania jest wyłączona.