Stymulacja polisensoryczna

by

Drodzy Rodzice. Specjalnie dla was przygotowaliśmy kolejny materiał dotyczący  stymulacji polisensorycznej w warunkach domowych.
Stymulacja polisensoryczna to poznawanie świata wszystkimi zmysłami – wzrokiem, słuchem, smakiem, węchem, dotykiem. Badając otoczenie za pośrednictwem tych zmysłów, pobudzamy naszą ciekawość, kształtujemy wyobrażenie o najbliższym otoczeniu, poznajemy i doświadczamy rzeczy, o których istnieniu nie zdawaliśmy sobie sprawy.

STYMULACJA POLISENSORYCZNA W WARUNKACH DOMOWYCH

W celu normalizacji procesów integracji sensorycznej zaleca się systematyczną stymulację :

I układ proprioceptywny:
– stymulacja polegająca na mocnym docisku poszczególnych części ciała do podłoża

– kompresja stawów ( dociskanie powierzchni stawowych) przy wyprostowanych kończynach górnych i wyprostowanych kończynach dolnych

– masaż głęboki całego ciała

– ciasne zawijanie całego ciała w koc lub kołdrę (naleśnik)

– przykrywanie kołderką obciążeniową w celu wyciszenia dziecka np. przed snem ( odkrywamy dziecko w momencie gdy zapada w głęboki sen po ok 20 min)

– zabawa wibrującymi zabawkami lub masażerem z ominięciem okolic głowy

– mocne dociskanie powierzchni ciała dużą piłką rehabilitacyjną- dziecko leży na brzuchu

– mocne przytulanie dziecka

II układ dotykowy

( bodziec dotykowy podajemy najpierw na grzbiet dłoni lub stopy, potem na stronę wewnętrzną)

– stymulacja całego ciała, rąk, nóg, stóp, głowy, twarzy różnego rodzaju materiałami sypkimi (ryż, makaron, fasola, kasza, piasek, koraliki, klocki), gotowanymi materiałami spożywczymi ( ugotowany: makaron, ryż, kasza, kisiel, krochmal, budyń, galaretka) o różnej temperaturze- ciepłe i zimne np. z lodówki

– zabawa skrawkami materiałów o różnej fakturze: gładkie, szorstkie, puszyste np. sztuczna trawa, papier ścierny, narzuta z długim włosiem, dywan, piórka, zamsz, tiul, folia aluminiowa, folia spożywcza itp. Stymulacja wszystkich części ciała

– zabawa np. w kąpieli myjkami lub gąbkami o różnym stopniu twardości- masaż i pocieranie ciała, ugniatanie poszczególnych części ciała

– zabawa piłkami taktylnymi

– zabawa farbami do malowania palcami, ciastoliną, piankoliną, plasteliną, masą solną, masą z kaszy mannej ( do kaszy dolewamy letniej wody tak żeby uzyskać konsystencję masy solnej), slime`mami

III układ przedsionkowy

– huśtanie w hamaku, w huśtawce, w kocu

– ciągnięcie po podłodze w kocu

– zawijanie w naleśnik w kocu

– kołysanie na dużej piłce w różnych kierunkach

– podskakiwanie z dzieckiem na dużej piłce

– obroty na krześle obrotowym ( powolne 5-7 razy zawsze w jedną i drugą stronę w trakcie jednej stymulacji)

– kołysanie się z dzieckiem na siedząco w różnych kierunkach, turlanie po podłodze, ścieżce taktylnej

IV układ słuchowy

– delikatne opukiwanie opuszkami palców wokół uszu

– opukiwanie uszu dłonią ułożoną w „łódeczkę”( 6-8 uderzeń każdego ucha
w trakcie jednej stymulacji)

– zabawa zabawkami wydającymi dźwięki

– uderzanie w przedmioty, które wydają różne dźwięki

– w trakcie stymulacji taktylnej przesypywanie materiałów sypkich do różnego rodzajów pojemników np, szklanych, metalowych, plastikowych, papierowych

V węch i smak

– stymulowanie węchu zapachami przypraw, owoców, warzyw i innych produktów spożywczych np. cynamon, wanilia, pieprz, cytryna, malina, pomarańcza. Można połączyć ze smakowaniem.
– stymulowanie węchu zapachami olejków eterycznych. Zapachy mające działanie wyciszające ,obniżające poziom pobudzenia; należą do nich np.: różany ,lawendowy, waniliowy , mellissy. Zapachy pobudzające np. cytrynowy, czosnkowy, musztardowy. Zapachy normalizujące pracę układu węchowego i wydłużające koncentrację np. cynamonowy, miętowy, masła orzechowego, owoców cytrusowych.
– terapia zapachowa świecami i pałeczkami zapachowymi
W ciągu jednego dnia zaleca się stymulację każdego z wyżej wymienionych układów jednym z wymienionych sposobów.