Zabawy dla dzieci słabowidzących część 2

by

Poniżej znajdą Państwo kilka propozycji ćwiczeń dla dzieci z problemami wzrokowymi od 3 do 6 miesiąca

Trzeci – szósty miesiąc
Fiksacja obuoczna(co oznacza ,że oczy naszego malucha ustawione są równolegle i współpracują ze sobą),jeżeli zauważysz że któreś oko „ucieka” skonsultuj to z okulistą!!!
W tym okresie ok. 6 m-ca życia ostrość jest bliska pełnej wartości.
Dziecko w wieku ok. 6 m-cy reaguje w całym obszarze pola widzenia co sprawia ,że sięga po zabawki precyzyjniej.
To jest ten czas ,że nasze dziecko (6 m-c) zaczyna rozpoznawać zmiany które zachodzą w ich bliskim otoczeniu(o mama ma nowy kolor włosów, inny makijaż) i są mniej ufne, ostrożniejsze.
Rozpoznaje osoby znane i obce, wykazuje preferencje co do niektórych przedmiotów, zabawek.
Dziecko dzięki informacji wzrokowej, dotykowej i eksploracji zaczyna przedmiotami manipulować.
Ćwiczenia
Zabawy dla dzieci na poziomie trzeciego-szóstego miesiąca:
Zaczynamy wprowadzać przedmioty znane dziecku, w różnych częściach pola widzenia w zasięgu rąk, pozwalamy na „łapanie” i poznawanie dotykowe zabawek (zróżnicowane fakturowo kolorystycznie) – dziecko doskonali koordynację oko-ręka.
Zabawy dźwiękonaśladowcze z obserwacją mimiki twarzy.
Jeżeli reakcje wzrokowe są niewystarczające spróbujmy dziecku bardziej skontrastować przedmioty użytku codziennego, zabawki lub popracować z odpowiednim oświetleniem pola zabawy(dodatkową lampką).Pamiętajmy żeby źródło światła było zza głowy dziecka, padało na obiekt który chcemy podświetlić.
Jeżeli dziecko nie jest zainteresowane przedmiotem podświetlonym to spróbujmy zabawy z różnymi źródłami światła w obniżonym kontraście; zasłonięte okna, wieczorem. Możemy wykorzystać latarki, lampki choinkowe i wszystkie przedmioty emitujące światło.
Pamiętajcie żeby bardzo ostrożnie używać świateł migających!
Dobrą zabawą na rozszerzanie zasięgu widzenia i uwagi wzrokowej są zabawy „a kuku”-pokazujemy dziecku zabawkę i powoli oddalamy i chowamy  np. za zasłonkę, pod miskę itp. ”Gdzie jest miś?
Ten sam przedmiot przykrywamy chustką i wystaje tylko kawałek-uczymy dziecko rozpoznawanie przedmiotu na podstawie jego cech.
Pamiętaj! Kontroluj ilość i jakość stymulacji swojemu dziecku. To , że nie wykazuje zmęczenia nie oznacza , że jest w stanie „przerobić każdą ilość bodźców! Dziecko potrzebuje czasu na przepracowanie wszystkich waszych działań w swoim układzie nerwowym!